3 måder at dæmpe angst på kun 15 minutter

g11

 

Det er hårde tider vi lever i. Hvis ikke det er klimaforandringer, krig, økonomi eller en global pandemi der fylder hverdagen med ekstra stress og bekymring, er det hverdagen på jobbet der tynger på vores skuldre.

 

2020 er et år stærkt præget af et nordisk samfund, hvor alle er tvunget ud af deres vante komfort-zoner, og det kan sætte sine spor på både sind og krop: Søvnproblemer, stress og angst er blevet en almen del af hverdagen. Over 430.000 danskere oplever dagligt symptomer på stress.

Derfor er der i denne artikel samlet 3 gode råd, der kan hjælpe dig med at finde ro i sjælen, selv hvis du kun har overskud til at sætte 15 minutter til side hver dag.

Yoga, en klassiker

På trods af hvor udbredt yoga er og til trods for at der er adskillige studier der påviser hvor positiv en effekt yoga har på ikke blot kroppen, men i særdeleshed også på psyken, vender mange øjnene mod himlen når de hører yoga, mindfulness og lignende termer.

kvinde

Men yoga er netop så populær en hobby for mange individer med angst, stress og psykiske sygdomme, fordi det virker for et stort antal udøvere. Yoga virker ganske vist ikke for alle, men det kan for mange være en måde at holde sig i form, der samtidigt hjælper med at bekæmpe tankemylder og indre uro.

 

Har du 15 minutter til yoga hver dag, kan du nå langt. Lær yoga hjemme i din egen stue, eksempelvis ved at købe yoga-dvd´er, bøger og lignende fra anerkendte sider såsom yogatips.dk, så behøver du end ikke stresse over at skulle tage til dit lokale fitnesscenter og udøve yoga på hold af fremmede mennesker. Du kan teste om yoga er noget for dig derhjemme i trygge omgivelser.

Latter er den bedste medicin

Mayo Clinic of health anbefaler at finde ting du kan grine højlydt af hvis du føler dig stresset – og de er ikke de eneste der mener at latter er den bedste medicin. Adskillige studier har siden 1990´erne kunne påpege hvor effektivt et middel latter og smil er mod stress, depression og angst.

 

Latter aktiverer kortvarigt din stressrespons, og vrister den derfor fri fra angstens kontrol, for derefter at dæmpe den når latteren holder inde. Samtidigt sænkes dit blodtryk og din hjerterytme automatisk efter et godt grin, hvilket føre til den afslappede følelse man normalt får i kroppen efter et grineflip.

Ydermere kan latter stimulerer cirkulationen i kroppen og fodre at musklerne slapper af, hvilket lindre nogle af de typiske fysiske symptomer på stress såsom ondt i maven (forårsaget af spændte mavemuskler), spændte skuldre og kvalme.

 

15 minutter hvor du ser stand-up comedy, sjove kattevideoer på Youtube eller læser fjollede jokes kan derfor værne mod en stressende hverdag.

 

Hold dig i gang

En hurtig løbetur kan være guld værd når du føler dig stresset. Moderat fysisk aktivitet sænker kroppens stress-hormon niveau, øget humøret gennem frigivelse af endorfiner i hjernen og leder for mange til en dybere søvn. Du er således sikret mere energi i dagtimerne og mere overskud.

 

Du behøver ikke være en fitness-rotte for at opleve en positiv effekt af træning: Tag en 15 minutters løbetur i moderat tempo dagligt og du vil sandsynligvis opleve markante ændringer i humør og stress-niveau indenfor 2-3 uger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *